zaterdag 12 april 2008

heeeel wat wistjedatjes!


Een zeer goede morgen dames en heren, jongens en meisjes!
Het is misschien niet voor te stellen maar het is op t moment ong. 20 graden en ik heb het koud! Ja joh ik begin al helemaal ontwenningsverschijnselen te krijgen haha! We gaan hier langzamerhand weer de winter in, terwijl het bij jullie precies omgekeerd is. Er staan al een aantal vieze paddestoelen in de tuin en het wordt weer vroeg donker. Heb helaas tegenwoordig ook steeds vaker mijn lange broeken weer aan…

Heb “even” een aantal –Wistjedatjes- over Australia en mijn jaartje hier::

• Sleutels werken de verkeerde kant op, sleutelgaten dus ook, heel verwarrend!
• Auto’s rijden aan de “verkeerde” kant van de weg, stuur zit ook aan de “verkeerde” kant in de auto en als je over wil steken moet je ook nog eens eerst naar de “verkeerde” kant kijken.
• Dat dit voor mij nog wel eens een probleem was, vooral dat laatste hehe.
• Gelukkig is het vaak heel rustig op wegen, bijna nooit files behalve in grote steden met spitsuur. Het is hier simpelweg gewoon niet zo overbevolkt als in Nederland. Op een gewone landweg (niet dichtbij een stad) kom je misschien gemiddeld 5 andere autos tegen in 10 minuten als het niet minder is.
• Aussies houden heel erg van vlees en van barbeknoeien.
• Hier bijna geen lekkere kaas is, maar Gouda en Edammer is wereldberoemd, joehoee!
• Hetzelfde voor brood, multigrain is nog steeds halfwit!
• Er geen zonnebrandcreme verkrijgbaar is onder de 30+ factor.
• Je heeel snel verbrand, vooral in de zomer op t water, binnen 15 minuten ben je al zo rood als een kreeft als je geen zonnebrand op doet om de 2½ uur,, wooow dat is snel! Ja mensen, ik spreek uit eigen ervaring!!
• Veel huizen van hout zijn en geen tweede verdieping hebben, meestal zonder isolatie, de warmte blijft in de zomer dus de hele tijd binnen en de kou in de winter.
• Bijna niemand heeft een centrale verwarming of airconditioning in huis.
• Ik in het begin een kleine verwarming naast me bed had staan (kwam aan in hartje winter.) En als je die halverwege de nacht uitzet is het stervenskoud als je opstaat!
• Bijna niemand heeft hier ooit een jas aan, het is simpelweg niet nodig, alleen soms in de winter een dunne winterjas.
• De internetconnectie nog niet zo ver ontwikkeld is… meeste mensen hebben maar een bepaald aantal uren dat je achter internet kan + maar zoveel kb downloads per maand. En nog via de telefoonlijn enzo.
• Wij dus ook hier en dat dat best wel lastig is, kan mijn laptop helaas alleen op school aan het internet koppelen, thuis werkt het gewoon niet, heel raar! Websites van veel scholen, bedrijven & co zien er vaak ook minder professioneel uit dan je zou verwachten.
• Met een bijbaantje verdien je best veel, +/- 11 dollar per uur = 7 euro (voor 16/17 jaar.) Niet slecht toch?
• Ik als Exchange-student helaas geen baantje mag hebben, heeft iets met de belasting te maken. Vrijwilligerswerk, oppassen, auto wassen & co mag wel.
• Als je in de stad loopt zijn billabong, roxy, ripcurl duidelijk de favoriete merken maar helaas ook de duurste. Ook sportmerken als adidas, en supre doen het goed supre = soort van H&M maar dan iets minder leuk…
• Bijna iedereen draagt zowat de hele tijd joggingbroeken als het niet te warm is, in de stad, naar school (als die school geen uniformbroek aan hoeft, wat ik helaas wel moet) echt overal!
• Aussies zijn heel gastvrij, het is geen probleem om ergens op bezoek te komen zonder van te voren af te spreken of wat dan ook. Ook blijven slapen is meestal totaal geen probleem. Ik vind t wel super! Heb al een paar keer gehad dat ik werd uitgenodigd voor een paar nachtjes en er uiteindelijk een week gebleven ben! Lekker toch? Nou moet ik ook zeggen dat dat erg van de familie afhangt.
• In deze 10 maanden 12 keer in het vliegtuig heb gezeten en niet een keer het land ben uitgegaan! (2 vluchten zijn nog niet geweest want die ga ik met mijn familie maken waarneer zij hier zijn)
• Binnenlandse vluchten zijn supermakkelijk, je hoeft alleen maar in te checken met je bagage en in ‘t vliegtuig te stappen. Je hoeft er maar uiterlijk een half uurtje voor vertrek zijn, super handig hoor!
• Mijn engels heel erg vooruit is gegaan en mijn Nederlands een beetje achteruit… heb heel vaak dat ik sommige woorden simpelweg niet herinner nu ik het niet meer de hele dag spreek.
• Ik wel een paar kilootjes aan ben gekomen, denk dat t gewoon door de verandering van ritme, meer van een bepaald soort eten komt. Pas al mijn kleren nog wel hoor, zo erg is het nou ook weer niet maar gelukkig heeft bijna iedere exchange student wel last van weet ik. Heb alleen van eentje gehoord dat ie is afgevallen sinds hij hier is, maar 3 x raden waar ie vandaan komt.. Amerika!
• Heb helaas veel minder gesport het afgelopen jaar… heb gewoon niks leuks gevonden vanwaar ik dacht: ja dat wil ik doen! En het scheelt ook al een hoop dat ik niet meer overal heen fiets, baal ik wel van hoor!
• Alleen de eerste paar weken was er hockey maar dat wordt alleen in de herfst en winter gespeeld hier. Winter is in april, mei, juni, juli, augustus en half september.
• Dat wat ze hockey noemen stelde totaal niks voor maarja helaas het is niet anders.
• Verder is er in zomer alleen basketbal en tennis te doen en cricket voor jongens.
• Ben wel naar verschillende dingen geweest maar niks blijvends. Alleen soort van aerobics probeer ik minstens een keer per week heen te gaan, ik weet het: klinkt misschien heel suf maar het is echt heel leuk en ga er altijd samen met iemand anders heen, nog leuker!
• Ik erger me dood aan de organisatie die alles hoort te regelen. Ten eerste omdat ik helemaal geen contact met mijn regio coördinator heb gehad sinds dat ik hier ben, wat eigenlijk wel had gemoeten en alle andere exchange studenten ook hebben. Een regio coordinator is iemand die een beetje in de gaten houdt hoe het met je gaat, veel heimwee/ problemen op school of gastfamilie of wat dan ook. Af en toe een gesprekje ofzo. Daar baal ik best wel van want had er soms best behoefte aan maar dacht er op dat moment niet aan om dat mens op te bellen, laat staan of ik het telefoonnummer heb. En ten tweede omdat ik al een aantal brieven veel te laat krijg met activiteiten waar je aan mee kunt doen, er zaten best leuke dingen tussen, maar als je daar 2 maanden nadat het gebeurt is pas achter komt, heeft het niet zoveel zin meer toch?
• Ik ben precies 10 maanden min een dag weg geweest, min nog eens 3 dagen in Australië zelf. Verliet Nederland 9 juli en kom 10 mei terug.
• Er waren plannen om zelfs naar Nieuw-Zeeland te gaan met Karin en Victoria (2 andere exchange studenten) maar het was toch wat duurder dan gedacht dus dat ging helaas niet door.
• Het kraanwater hier totaal niet te drinken is, maar ik merk zelfs al verschil tussen hier en Carisbrook (waar ik de eerste 2 maanden woonde totdat we verhuisde) het is hier helaas erger, en ook als ik ergens anders heenga is het vaak minder. Regenwater is gelukkig wel veel beter dus dat drinken we altijd. Wordt opgevangen via een grote regenton naast het huis via allemaal regenpijpen langs het dak. Als je een beetje buiten de stad woont moet je daar zelfs alles van doen, douchen, afwassen, drinken, alles!
• Aangezien er niet veel regen valt sinds 20 jaar is dat heel lastig, veel meren staan nu ook helemaal droog terwijl ze vroeger vol waren! Auto wassen, tuin besproeien is dan ook verboden, simpelweg om het water niet te verspillen.
• Ik als 1 april grap van plan was om hier te schrijven dat ze mijn paspoort kwijt waren op het visumkantoor zodat ik hier altijd moet blijven. Maar toen had ik echt zo’n dag dat alles verkeerd ging wat maar verkeerd kan gaan, dus had toen even geen zin om een stukje te schrijven. Tsja dat heb je soms nou eenmaal!
• Ze kennen hier 1 april ook als grapjesdag. Maar zeggen ze “aprils fool!”.
• De uniformregels zijn heel streng zijn op school, zwarte schoenen, geen gympen, dus alle jongens hebben van de vreselijke pakschoenen aan naar school! Witte sokken, voor year 7 t/m 10 (1e t/m 4e) zwarte sokken, er mag niks opstaan, niet eens een merkje van nike bijvoorbeeld. Kraag van de polo moet omhoog, je mag geen andere kleur t-shirt onder je uniform of niet zichtbaar tenminste. Geen sjaals, mutsen alleen in donkerblauw buiten de lessen om. Niet te veel en opvallende sieraden, zo min mogelijk make-up, haar mag niet in onnatuurlijke kleur worden geverfd. Je moet ook altijd op school komen en verlaten in uniform, dus als je meteen uit school naar sport moet mag je je daar pas verkleden! En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Year 7 t/m 10 hebben trouwens ook nog ander uniform en regels dan 11 en 12.
• De uniformjurken vind ik nog het ergste, ze zien er echt total niet uit, daarom neem ik er ook eentje mee, gewoon om jullie even aan het lachen te maken! Het meeste van de rest van mijn uniform neem ik ook mee, gewoon leuke herinnering.
• Bij alle andere dingen zit ook totaal geen model in of wat dan ook, polos zijn veel te groot, broeken veel te wijd enzovoort.
• Veel meiden hebben ook vaak lintjes en strikjes in het haar, en dat vind niemand tuttig ofzo.
• Ik schrok me de eerste dag op school dood van hoe iedereen erbij loopt, en nog erger: iedereen doet het ook zo braaf! Noujah dat moet ook wel anders is het niet best… Toen dacht ik echt van sommige dingen van “Oh mijn god, dat ga ik echt niet aandoen!” Maar uiteindelijk moet je wel want iedereen heeft het dus is het toch niet meer zo erg.
• Voor meiden is het absoluut not-done om je benen niet te scheren, 2 keer per week is gemiddeld. Iedereen maar dan ook echt iedereen doet het, behalve jongens natuurlijk.
• Niet dat ik thuis nooit deed maar niet zo vaak als hier, en niemand let er ook zo erg op, hier wel.
• Er wordt helemaal niet gepest, niemand niet, echt super! Iedereen hoort er gewoon bij. Ik zeg niet dat iedereen vrienden met iedereen is want roddelen gebeurt ook wel, maar zelfs dat is minder dan in NL valt me op. Vooral nawijzen enzo.
• Er is zelfs een groepje lesbies en niemand vind het erg of pest hun daarmee of wat dan ook. Een vriendin van mij, Michelle, zit meestal ook bij hun in de pauzes en zij is absoluut niet lesby. Oke dat was misschien een beetje “apart” stukje maar het is echt waar.
• Ik zit op een private school, dat betekent dat alles veel strenger is, ouders moeten ook meer betalen. Leerlingen zijn aardiger naar elkaar toe + naar leraren. De resultaten zijn vaak ook wat beter dan een public school. Dus dat scheelt ook al heel wat als je bijvoorbeeld naar die andere school hier in deze stad kijkt.
• Dan heb je ook nog grammar schools, dat is echt helemaal superstreng.
• Ik ga mijn vrienden hier ook echt heel erg missen, maar we hebben al heilig beloofd om regelmatig in contact te blijven met elkaar.
• Ik vind het eigenlijk best wel leuk om iedere keer deze verhaaltjes te schrijven, dus misschien hoor je nog eens wat van mij! Ben alleen nog niks groots van plan.
• Als je mijn verhaaltjes leuk vind, blijf dan zo nu en dan even kijken op deze site, misschien ga ik er wel mee door denk ik alleen niet meer zo vaak als ik nu doe.
• Deze laatste paar weken hier lijkt het wel of mijn wereld op de kop staat op de een of andere manier. Bijvoorbeeld ik vergeet veel dingen, stapte laast in bed met alleen broek omgewisseld voor pyjamabroek, een hoekje van een bord gebroken tijdens afwassen, verkeerde boeken mee naar school genomen, toen ik ging shoppen in Melbourne liep ik de winkel uit met een shirtje in de verkeerde maat, dingen niet op tijd georganiseerd. Allemaal van dat soort dingen, echt heel irritant en raar en handig is het absoluut niet. Denk dat het gewoon komt omdat ik snel terug kom, heb me hoofd er niet meer 100% bij… Oh mijn god… ik ben toch niet vervroegd dement?!?!?!?
• Het voelt eigenlijk heel raar om alles hier te verlaten, ik wil alles en iedereen thuis weer zien, maar eigenlijk wil ik hier niet weg. De tijd kan me niet snel genoeg gaan voordat ik weer thuis ben maar aan de andere kant mag elke minuut wel 10 keer langer duren omdat ik weet dat ik van alles zoveel mogelijk moet genieten!

Wow wat heb ik al een eind weggetypt! Nu moet ik bijna gaan want ben uitgenodigd om vanmiddag een kijkje te nemen op een schapenboerderij, ik weet het het klinkt heel suf maar kon eigenlijk geen nee zeggen en het lijkt me wel interressant! Helaas zijn er net pas 8 lammetjes geboren naast iets van 500 schapen. Wist je dat er hier Australia meer schapen wonen dan mensen? Oeps dat had ik eigenlijk hierboven moeten neerzetten. Haha nou doegdoeg! dikke kus en ben over 1 maand min 2 dagen weer terug!!!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hé Lois, wat een ontzettend leuk stukje! Ik ben heel benieuwd om je weer te zien en te horen hoe het met je is. Je zal de eerste tijd ook wel last hebben van engelse stopwoordjes tussendoor. Maar dat gaat wel gauw over. Nog heel veel plezier de laatste weken en doe de groeten aan je familie! (Haha, misschien zie jij ze vanaf nu wel eerder dan ik! En ik woon er een kilometer vandaan! Grappig!)

Anoniem zei

Dag lois,leuke samenvatting over het wel en wee van je gastland.je moet zeker door gaan met je berichtjes of een leuk boek schrijven,nu hoor ik je zeggen dat ik dat ook zou kunnen doen,wie weet!wat een mazzel dat je twee zomers achtereen mee maakt geniet nog even,en een leuke tijd met je fam.en totop schiphol, liefs van je opa en poot van pluk