dinsdag 18 december 2007

sydney!!!! en een echte superhollandse frikandel speciaal en surfen!!!



Het wereldberoemde Opera House en Deanne en ik op de ook zo beroemde Harbour Bridge met het opera house op de achtergrond! Hoe erg Sydney kan het zijn??
Hee surfdudes! (niet echt natuurlijk, dat ben ik alleen (A) met misschien nog een paar andere profs van de olympische spelen hihi) grapje!

Jaja echt waar, ik heb gesurft!! Het is me wonder boven wonder nog gelukt ook! Kon niet lang staan maar het lukte wel! Dus ben nu heel trots op mezelf, het is best wel moeilijk maar als je het eenmaal onder de knie hebt ben je er zeker weten verslaafd aan, het is zoooo gaaf! Helaas was het maar een paar uurtjes. Weet nu ook waarom surfboys als het prototype lekker worden beschouwd, ze zijn lekker! Haha en ze hebben spieren en zijn bruin, dat heb ik gemerkt ik heb al 2 dagen ontzettende spierpijn en rode huid… (verbrand… alweer… heb me wel ingesmeerd maar dat gaat zo snel op t water! en irritatie van t surfboard, iedereen had aan t eind van de dag hartstikke rode knieen en ellebogen) je moet je soort van opdrukken op het board als je midden in een golf zit, best wel lastig maar t viel me mee. Heb alleen zon beetje 3 liter zeewater binnen gekregen, dat was dan ook niet zo lekker met een lopende neus de volgende dag het vliegtuig in…
Had heel vaak dat ik probeerde om er goed op te staan maar dan er af viel, kopje onder, board “vliegt/drijft” over je hoofd heen, rechtopstaande koprol om weer helemaal proestend boven water te komen en vervolgens weer bedolven worden onder een nieuwe 3 meter golf!! Fantastisch toch? Het is heel vermoeiend, krijgt superdorst van het zoute water maar het is zooo amazing en exciting! (sorry wist even niet hoe ik het in NL’s moest zeggen…)
Het geeft je gewoon zo’n kick als het lukt na heel lang proberen!
Ben er geloof ik nu al verslaafd aan! We deden dit met z’n vieren (ik en mijn soort van familie) in een groep van +- 15 en 2 instructeurs. Ook zo toevallig, onderweg naar het strand in het hobbelige jeepje en surfplank in een aanhanger, hoorde ik “hee kijk daar een schildpad!” (letterlijk) en ik had eerst zovan: huh waar? Waaat een schildpad, dat beest heet een turtle! Zaten er dus 2 Nederlanders bij! (en een franse backpacker en een iers meisje,, heel internationaal dus!) was wel grappig, een moeder en zoon, zij waren hier op vakantie voor een maand. Het is voor alle leeftijden dus papa en oma, zeg nou niet dat jullie het niet kunnen, want dat gaat best lukken! De instructeurs waren ook helemaal top, met zo’n heerlijk australisch accent en lekker relaxt.
We deden dit vlakbij Botany Bay, een uurtje rijden vanaf Sydney (hier zijn de eerste ontdekkers van OZ voor het eerst aan land gegaan 250 jaar geleden, joehoe!) Sydney is zoo mooie grote geweldige stad met superveel fantastische plekken, kon er zo nog wel een jaar rondlopen en nog steeds niet alles hebben gezien! En het heeft zelfs een Nederlandse snackbar! Een frikadel speciaal is nog nooit zooo lekker geweest,, whaa wat was dat hemels! Milou (andere Exchange student die in Sydney woont) heeft me bij Darling Harbour opgewacht en erheen gebracht samen met Deanne, Nick en Taylah, zij vonden de poffertjes helemaal super! Heel gezellig om ook haar weer even te zien en heb haar Griekse vriendje ontmoet, heel leuk.
2 dagen was gewoon veel te kort om in Sydney te zijn, heb natuurlijk niet te missen, wel over de Harbour Bridge gelopen en het Opera House gezien in allerlei verschillende daglichten! Want als je dat niet hebt gedaan, ben je niet echt in Sydney geweest natuurlijk! Helaas hebben we de bridge niet beklommen want dat was abnormaal duur, had het wel graag gewild alleen daar was eigenlijk ook geen tijd voor. Nick en Taylah zijn op dat moment met de busboot voorlangs gevaren zodat ze een foto konden maken waarneer wij, Deanne en ik, erop liepen, helaas waren wij te laat omdat we nog heel veel trappen opmoesten enzo. Maarja als je ergens heel ver inzoemt kun je ons vast minuscuul zien.
Ik heb ontzettend de toerist uitgehangen en overal fotos van gemaakt waar iedereen helemaal knettergek van werd haha, maar dat kon mij niks schelen.

Donderdagavond om half 10 kwamen we aan (8 uur savonds vliegen) en werden we door een taxichauffeur die de weg kwijt was (heel handig in die megagrote stad, vond t wel grappig die rare chinees..) naar het hotel gebracht waar Deanne ons op stond te wachten want zij was er al voor haar werk.
De volgende dag hebben we vooral veel geshopt, ik heb paar kerstkadootjes gekocht en nog paar leuke dingetjes, rondgelopen (onder andere over de harbour bridge dus, holadijee!) om savonds helemaal uitgepuft en met blaren van mijn teenslippers in ons minihotelkamertje in slaap te vallen. Eerst nog even wat gegeten bij de zeilclub vlakbij het hotel, had gevraagd of ik misschien even mee kon zeilen maar dat kwam niet uit met de tijd van het surfen… anders kon ik gezegd hebben dat ik in Sydney heb gezeild! Zaterdag hebben we dus gesurft wat je net vast hebt gelezen, dat vond ik het leukste van alles!!!
Daarna in een superbackpackers cafe/restaurant/bar/disco gegeten, ik had spaghetti bolognese. Heel ander sfeertje heb je daar egt geweldig en heel gezellig, veel nagepraat over t surfen. Daar hing trouwens een steiltang bij de wc’s, zag er uit als een gokautomaat, gooi er 2 dollar in en kun je je haar doen voor het uitgaan! Handig toch, die backpackers kunnen bijna niks meenemen, tent, slaapmatje, slaapzak, gasbrandertje, 2 shirts, een korte en een lange broek, 3 onderbroeken die je binnenstebuiten moet keren voor de volgende dag, tsja je moet tog wat he?
Zaterdagavond zijn we naar een ander hotel verhuist omdat die praktisch naast het vliegveld lag en omdat we om kwart voor 6 moesten opstaan is dat wel even wat handiger vonden wij! Dat was de goedkoopste vlucht zo vroeg, 3 keer raden waarom. Binnenlandse vluchten zijn zoo handig, half uurtje van te voren er zijn, even inchecken en bagage afgeven, 1 keer door een poortje heenlopen, koffie halen (bijna verplicht na zo vroeg opstaan) naar de gate lopen, even wachten, vliegtuig instappen en na een uur en een beetje ben je weer in Melbourne! 12 uur waren we weer thuis en heb toen bijna de hele middag liggen slapen want was ongelooflijk moe door alle drukte uit die super indrukwekkende stad. Die avond me moeder uit de douche gebeld om in een half uurtje veel te veel te vertellen. Want om 8 uur gingen we met de famile van Deanne naar het Maryborough park om met heel Maryborough mensen Christmas Carols te zingen, heel ouderwets gezellig met toastjes en silent night holy night, all I want for christmas is you enzovoort te zingen. (heb stiekem lekker niet meegezongen, zoo beschamend…)
Het was koud en ik vond het heerlijk, dat hoort zo met kerst en niemand snapt er hier wat van dat ik het super vond. Met veel gepruts mijn kaarsje aangekregen met een “lichtaansteker”. Dit is een van mijn vele Nederlandse fouten aan de telefoon, ik kan gewoon niet meer op de woorden komen nu ik de hele dag engels praat, denk en droom! Ik bedoel dus een vuuraansteker als je dat nog niet doorhad want het engelse woord is lighter… snap je de link? Toen we terug kwamen heb ik daarna nog iets van anderhalf uur zitten bellen midden in de nacht met ma family want ik was nog helemaal niet moe omdat ik overdag dus heb geslapen! Dan is 10 uur tijdsverschil opeens handig! Zo zaten we er dan bij gezelllig onder dekentjes & co met zn allen.

Na dit hele verhaal zal ik nu even bij het begin beginnen,, weet niet meer waarneer dit was maar volgens mij was dit alweer een paar weken geleden… sorry! Ben met 2 meiden naar een dansvoorstelling van een vriendin (Brogahn) geweest, wist niet eens dat Maryborough een dansclub had, het is ook heel klein maar was heel grappig om haar te zien dansen. Zij zat in 9 dansen ofzo! Misschien ga ik daar ook wel even kijken als het schooljaar weer begint, en misschien meedoen als het kan, wil wat meer te doen hebben buiten school maar daar ga ik nu lekker niet aan denken want heb nog lekker anderhalve maand vakantie om allemaal leuke dingen te gaan doen! Al jaloers??
De voortuin staat op t moment helemaal vol met mooie lampjes, versieringen, opblaas sneeuwpoppen met 1 lek hoofd, en nog veel meer prachtige kerstdingen. Het hele huis is versierd, in bijna elke kamer staat wel wat! Dansend zingend, lichtgevend, bewegend, rijdend, knipperend, slapend kan het zo gek niet verzinnen.. Deanne zei: “I know it is pretty much, we just love it!” wat ik nog het leukste vind is dat het er niet zo goedkoop uitziet, dat heb je vaak als je langs de sneek rondweg rijdt enzo weetjewel. (sorry als iemand zich aangesproken voelt)
Hoeveel en hoe uitgebreid het ook is hier, het voelt niet helemaal als kerst, denk dat t vooral komt doordat het zo warm en anders is dan dat ik gewend ben, die hitte hoort helemaal niet bij kerst, dan zou je eigenlijk lekker warm bij de kachel moeten zitten met een warme choco en slagroom. Toch? Al moet ik er nu even niet aan een warme choco denken, k bedoel ik zit hier in me korte broek, dat zegt al genoeg toch?
De paar dagen met Stefanie, een zweeds meisje, waren heel gezellig, ze is heel vrolijk en kwekt aan een stuk door over van alles en nog wat, hartstikke leuk! We zijn een dag naar het zwembad geweest met 2 andere vriendinnen, Brogahn en Annie, ook heel gezellig. Heb haar Maryborough laten zien wat zeker niet lang duurde, computer-kaart-spelletjes-verslaafd geraakt (onthouden voor galgje!!) naar de bowls night geweest wat deze dinsdag voor het laatst is na 6 weken. En naar de end of the year service van school, dat was best saai met veel speeches (heb t alweer, ben t Nederlandse woord vergeten of is dat toevallig hetzelfde?) heb mijn report/raport gekregen met alle cijfers en kleine verhaaltjes van leraren. Geweldig joh, allemaal tienen! Haha neehoor dat echt niet maar dat kan me eigenlijk niks schelen. Lekker puh

Ik stop ermee want ga slapen, ben eigenlijk best wel moe besef ik net, vind morgen wel een manier om dit up te loaden… misschien zelfs paar fotos van mij op de harbour bridge met opera house maar dat zie je wel als het lukt…! btw ik kan op de een of andere manier geen fotos uploaden tussen deze verhaaltjes geen idee waarom mama het hieronder wel is gelukt.. Sorry! Heel veel liefs uit de places of all places, Maryborough!! (nog niet eens de helft van Sneek…)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi lieverd,

net terug van onze groningse slaapbanken actie. Papa, jelle en Caitlin zitten nu in de kelder dat ding in elkaar te zetten; ik spijbel hierboven om even bij te lezen. Volgende keer niet midden in jouw nacht gaan sms-en hoor. Slapen jij!!!! Weer leuke spannende verhalen. Ben benieuwd naar je foto's, anders stuur je maar weer een cdtje. ik weet nu hoe het moet. Tot de volgende keer lieffie!!

xxxxmama

Anoniem zei

Hee meid!
Ik wil je even een hele fijne kerst en jaarwisseling toewensen! Het is inderdaad niet zo als anders... maar het is wel speciaal om een keertje mee te maken:-)
Ik vond het erg gezellig om je in Sydney te treffen! En ik zie je vast weer in 2008!
Geniet van je vakantie!
Heel veel liefs... X Milou