woensdag 28 november 2007

eindelijk 17 jaaaaar!!!


Halloooo!

Wow heb net even mn mail gecheckt en had meer dan 50 mailtjes gekregen, whaa ik word nog eens populair joh! (vooral veel hyves berichtjes) En dat van 1 week… heel erg bedankt iedereen voor dit en ook voor alle lieve kaarten die ik heb gekregen in een grote envelop op mijn verjaardag, dat was zooo’n grote verrassing, echt waar helemaal super hier was ik heel erg blij mee! Heb t van Milou en Valerie (andere exchange students uit NL)die nacht gekregen, met een superlekkere taart, thanks girls! Mama heeft geregeld dat het bij hun terechtkwam zodat het voor mij een echte verrassing bleef, wat heb ik toch een lieve mama he? En natuurlijk ook heel lieve vrienden en familie die mij allemaal een kaartje sturen! Dat was echt hartstikke super om alle lieve verhaaltjes van iedereen te lezen! Zondagavond hadden we hier thuis een barbecue met de familie van mijn gastfamilie voor mijn verjaardag gehad, dat was ook heel gezellig. Heb best veel leuke kadootjes gekregen en Noela (moeder van Deanne) had en hele lekkere taart voor mij gemaakt, zij kan zoo lekker taarten bakken, erg blij mee!
Toen ik Vrijdag thuis kwam stond er ook nog eens een hele grote doos met allemaal lieve leuke kadootjes van papa, mama, jelle en maud. Echt helemaal super die hagelslag, schuddebuikjes, amandelkoek en nog veel meer leuke dingen, ook thanks daarvoor!

Maar zal eerst “even” wat vertellen over mijn geweldige week in Queensland/Cairns want dat was gewoon zooo gaaf. Weet niet waar ik moet beginnen het was gewoon allemaal super, ben wezen jungle surfen (= hangen aan een touw tussen bomen op +- 30 meter hoogte en dan heel hard er vanaf sjezen) dat is zoo gaaf, kijk maar naar de foto hiernaast. Ik heb in totaal wel iets van 550 fotos gemaakt! Verder zijn we op krokodillentour geweest, heb alleen een op het land gezien en een schaduw onder water. Vantevoren heb ik zelfs een krokodillenburger gehad,, wie had dat ooit verwacht, het was heel taai en niet goed doorgebakken maar als ze niet zeiden dat het krokodil was zou ik het niet weten.. Kangaroe is dan nog lekkerder, die kon je ook bestellen en heb een paar happen van iemand anders gehad. Zondag lag er ook kangaroo op de barbecue en toen smaakte het eigenlijk net als koe ofzo. Had niet echt een heel speciale smaak ofzo, dat was trouwens ook de eerste keer dat ik kangaroe heb gegeten. Dus niet denken dat het elke week op het menu staat hier. Maarja ik als halve toerist moest het natuurlijk proberen.

Toen we het eerst aankwamen in Cairns was het eerst wel even een shock toen ik uit het vliegtuig stapte dat het zo warm was, maar daar was ik al snel aan gewend. Natuurlijk was het fantastisch om iedereen na zo lange tijd weer te zien. Er waren geloof ik 10 Nederlanders waarvan maar 2 jongens en in totaal met zn 120en en geloof 8 leiders. De leiders waren gewoon zoo relaxt, zo van doe lekker waar je zelf zin in hebt, zolang je maar niemand lastigvalt en vooral veel lol maakt. Ze feesten ook gewoon gezellig mee met ons. De enige echte verplichte dingen waren dat we mee moesten met de dingen die zij georganiseerd hebben, enneuh, niet drinken he… met een dikke knipoog! Er was ook over het algemeen niemand die iemand anders niet mocht, iedereen was gewoon vrienden met iedereen, waren weinig of geen groepjes die alleen met elkaar omgingen. Heb dan ook opeens een heel internationale vriendenkring! Heb ineens veel leuke nieuwe vrienden uit Zweden, Duitsland (ongeveer de helft daar was duits..), Canada, Japan, Italie, Brazilie, Noorwegen, USA enzovoort. Heel leuk om alle verhalen te horen van andere uitwisselingsstudenten hoe zij het vinden in een heel ander land, gastgezinnen, scholen enzo. Kijk nu ook meteen anders tegen die landen aan en ben er achter gekomen dat lang niet alle duitsers stom zijn.
De eerste nacht sliepen we in een heel groot hotel, ik zat toen met 2 noorse meisjes (zij waren heel saai en praatten alleen maar met elkaar in het noors) en een duits meisje, Lara, zij is heel aardig. De volgende dag gingen we dus naar de schnappies kijken (krokodillentour) dat liedje werd ook weer vaak gedraaid, omdat er zoveel duitsers waren net als Boten anna voor de zweedsen.
De tweede avond was het meteen al feest omdat we toen in een ander resort zaten in de middel of nowhere en dus geen rekening hoefde te houden met buren of andere gasten :D. Muziek heel hard en feesten maar! Dat hadden we dus 3 nachten achter elkaar, zoo gezellig! Enneuh noujah dan krijg je dus van dit soort taferelen... hoeveel stelletjes kun je ontdekken?
Zijn ook naar het strand geweest, zooo mooi strand en het water is ook heel lekker warm, er zaten alleen wel best gevaarlijke kwallen maar daar hebben we gelukkig geen last van gehad. Dit resort heette Crocodylus Village, hier hebben we ook een nightwalk gedaan en het bos in de nacht gezien, helaas regende het megaerg dus iedereen was binnen 20 minuten al helemaal doorweekt, dat was minder. (in Queensland regent het wel veel vaker) maar heb wel heel veel coole beesten gezien, grote spinnen, slakken van 20 cm, gekleurde salamanders, muizen, en nog meer spannends. Heb zelfs als een echte Tarzan aan een liaan gehangen, voelde me helemaal aap haha.

Zijn ook naar een icecreamshop gelopen dit was wel iets van 1 ½ uur lopen maar de moeite waard en denk niet dat ik zo’n ijsje ooit weer zal hebben, weet niet meer wat er precies in zat maar heb het nooit eerder gehad, iets van jackfruit, kokosnoot en nog 2 dingen met heel ingewikkelde namen. Onderweg hiernaartoe hadden we erge lol met soort van rare grote fruitdingen, geen idee wat het is, kijk maar naar een foto, we hadden er een kapot geslagen en er kwam een of ander iets plakkerig wit uit, leek wel wat op kauwgom en het smaakte heel droog en plakkerig.
Weetje ik zit nu naar heel kinderachtige sinterklaasliedjes te luisteren, als hoor wie klopt daar kinderen enzo. Er zat een cd in de grote pakjesdoos met nog wat andere leuke lieve Nederlandse dingetjes voor ma birthday! Haha heel grappig mis t wel hoor! Dat gezellige sfeertje dat er altijd hangt met de sinterklaastijd daar krijg ik helemaal niks van mij maar wel van kerst gelukkig.
Maargoed daar gaat het nu niet om, waar was ik gebleven… ohja onderweg terug van dat hotelhuisje op palen (zie fotoalbum) terug naar het vorige hotel waar we de overige 3 dagen zijn gebleven zijn we langs Port Douglas gereden en mochten we even shoppen, heel leuk! Daarna weer terug naar “Cairns Colonial Club Resort”. Lekker in een van de 3 zwembaden van het hotel rondgehangen, daar hebben ze zelfs zout water in zitten, heel raar! Gelukkig niet zo zout als de zee. Het eten daar was ook al zoo lekker, heb geloof ik een beetje teveel gegeten… hehe, vooral de toetjes met allemaal verschillende puddingen en chocoladetaartjes enzo,, jammmiee!
Die nacht was mijn verjaardag, toen heb ik dus die grote envelop gekregen met alle lieve kaarten van jullie als je hiervanaf weet.. Daarvoor zijn we even naar een jongenskamer gegaan, mij happy birthday wensen en gezellig doen. (leiding vond t niet eens erg, handig toch?) Die morgen kwam Valerie met een hele lekkere verjaardagstaart binnen in de ontbijtzaal, dankjewel Valerie en Milou!!! Het voelde die dag niet echt alsof ik jarig was, gewoon een leuke vakantiedag, maar het zal wel altijd een verjaardag blijven om nooit te vergeten en zal ik volgend jaar 21 november weer terug denken aan mijn verjaardag onder de Australische zon! Dat maak je niet elke dag mee toch? Al met al heb ik toch een superleuke dag gehad en een verjaardag om noooooit te vergeten! Heel erg bedankt iedereen.
Daarna zijn we naar Tjapukai gegaan, dat is een aboriginalcultuuropenluchtmuseum, wow wat een lang woord! Hier heb ik geleerd van een echte aboriginal hoe je een boomerang moet gooien, nu geloof ik echt dat ie terug komt, heb altijd gedacht dat dit maar een grapje was haha. Helaas kwam ie bij mij niet terug maar bij veel anderen wel. Zal wel aan mijn geweldige gooikunsten liggen, we mochten ook maar een keer proberen.
We hebben ook een aboriginal show gezien, heel mooi hoe ze op die didgeridoos blazen en al die namaakdierengeluiden+ bewegingen, echt prachtig! Dit is de site ervan, echt de moeite waard om even een kijkje te nemen: klik hier http://www.tjapukai.com.au/"a>
Met van die skigondelbakjes naar Kuranda (stad) dit ligt op een top van een berg. Hier “vlogen” we over iets van een regenwoud ofzo, heel mooi. Wat rondgeshopt en lunch gegeten voordat we met de “Kuranda Scenic Railway” terug naar Cairns gingen, dit is zo’n heel ouderwetse trein en gaat door een heel mooi natuurgebied met watervallen en alles erbij. Die avond zijn we naar een nachtmarkt geweest maar dat viel beetje tegen, heel druk en had ook niet zo zin, te moe van jarig zijn.. Haha had helaas later pas ontdekt dat dichtbij het beroemde Cairns strand is,, daar had ik veel liever heen gegaan! Noujah helaas pindakaas.
De volgende en laatste dag zijn we naar het wereldberoemde Great Barrier Reef gegaan, dat was heeel erg supergeweldig, heel mooie vissen, koraal en alles. Heb me heel vaak ingesmeerd maar ben toch verbrand, net dat stukje onder mijn bikinibroekje weetjewel,, zoo onhandig dus heb nu al een paar dagen geen spijkerbroeken meer aan maar dat is niet zon probleem. Het was zooo mooi daar, had ook een onderwatercamera gekocht, moet ze alleen nog laten ontwikkelen. En heb ook een supermooie foto gekocht voor veel te duur of course.. Hij komt wel in mijn album te staan. Kan trouwens wel een tijdje duren voordat je de fotos kunt zien maar doe het zo snel mogelijk, beloofd!
De volgende dag was het alweer veel te snel tijd om naar huis te gaan… eerst nog even in het zwembad met Victoria (uit Zweden) en dan naar Schiphol, oh nee dat is natuurlijk niet schiphol, ben er gewoon teveel aan gewend om ieder vliegveld schiphol te noemen, achja jullie weten wel wat ik bedoel.
De vlucht naar Melbourne is goed gegaan, ongeveer 4 uur en daar stond Nick op me te wachten en zijn Karin en Victoria met ons meegereden want zij bleven op de camping in Maryborough voor de Energy Breakthrough. Dat weekend was heel erg gezellig er was ook kermis en allemaal leuke dingen alleen daar vertel ik volgende keer wel meer over want ik vind dat dit eigenlijk wel lang genoeg is.. Of niet dan?

Wat ik nog wel even wou vertellen is dat ik over een paar weken ook naar Sydney ga!!! De beroemde Harbour Bridge bekijken en waarschijnlijk ook beklimmen, Opera House bekijken en nog meer. Deanne moet er voor haar werk heen en dan komen Nick, Taylah en ik een dag daarna ook daarheen voor 4 dagen, joehoeeee!! Nu al heel erg superveel zin in!
dit vond ik gewoon even een grappig bord, wel goed kijken hoor!
Doeegg dikke kus van een eindelijk 17jarig meisje! (wow wat klinkt dat raar!)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja dat je het naar je zin had hoorde ik wel aan de telefoon; je bleef maar doorratelen. Nou meid weer zo'n ervaring die niemand je meer afneemt. Ik mail wel naar je hotmail. Fijne avond, onze dag is net begonnen.

Heel veel kusjes, mama

Anoniem zei

Lieve Lois, wat een cool verhaal. Ik herken er veel van, zoals de Scenic Railway in Kuranda, haha. Alleen heb ik het over 21 jaar geleden (brr - oud!) Wat heb jij een prachtig avontuur beleefd. Hoeveel meisjes van (net!) 17 kunnen dat zeggen?!
Hier alles okay. Maandag muziek gemaakt met Caitly (cello & piano) en nu Sinterklaascadeautjes aan het inpakken. Heel veel fun in beautiful Sydney.
dikke kus van Hidde, Sjoerd en Josje

Anoniem zei

Lieve Loïs.

Kwas net een forummaatje aan het mailen, ook in OZ..............lees ik ook je site weer ff bij.

Shame, shame...........je verjaardag vergeten.
Dikke knuf nog.

Barbeknoeien met Kerst.........jij boft.

Kus!X!

Anoniem zei

LOIS!
wat een GEWELDIGE verjaardag! Echt super! Mail je snel!

X
Mare